Voitto-gaalassa palkittiin viime vuoden parhaat mainoselokuvat

Sanoma Media Finlandin tilaama, ”Aku Ankka - Ankan ja pojan tarina” voitti sekä tuomariston Grand Prix –palkinnon, että yleisöäänestyksen. Mainoselokuva on Bob the Robotin suunnittelema ja Pablo Filmsin tuottama.  Tuomaristo totesi keskusteluissaan, että ”Ankan ja pojan tarina” on tunteisiin vetoava, sen kerronta on oivaltavaa, eikä itsestään soljuvaa tarinaa ole selitetty auki. Klassinen ja herkkä mainoselokuva.

Screenforce Finland jakoi vuoden tv-mainostajan palkinnon Kotipizzalle. Toimitusjohtaja Sanna Westerin perustelut valinnalle: “Vuoden televisiomainostajana palkittiin yritys, joka viimeisen kahden vuoden aikana on tehnyt merkittävän turnaroundin. Uudistettu strategia, sen vieminen läpi organisaation ja eritoten sen viestiminen markkinointiviestinnän keinon televisiossa on saanut tämän yrityksen nousukiitoon pörssikurssia myöten. Televisiolla on ollut huomattava osa mediavalikossa ja televisiomainonnan rooli tunnettuuden ja ostofrekvenssin kasvattamisessa on ollut tärkeä. Screenforce ja kaupalliset televisioyhtiöt haluavat erityisesti näistä syistä nostaa Kotipizzan vuoden mainostajaksi ja palkita heidät tehokkaasta televisiomainonnan käytöstä”. 
 
Vuoden tuotantoyhtiönä palkittiin Otto Tuotanto.  Palkinto myönnetään vuosittain tuotantoyhtiölle, joka saa tuomaristolta parhaat sijaluvut shortlistalle nousseista mainoselokuvista.  Vuoden ohjaajana palkittiin Teemu Niukkanen.
  
Kilpailun yleisessä sarjassa kultaa sai ”Veljekset” (Sanoma Digital Finland/Oikotie, Intohimotoimisto Cassius, Otto Tuotanto), hopeaa ”Sinebrychoff - Vaeltaja” (Sinebrychoff, TBWA\Helsinki, Tuotantoyhtiö Mjölk) ja pronssia ”Tikkurila - Sävylupaus” (Tikkurila, TBWA\Helsinki, Grillifilms).  
 
”Veljekset” –mainoselokuvan tarinaan on sisällytetty lähes kaiken ikäisille katsojille tuttu yhteinen ja tunteisiin vetoava  kokemusmaailma. Tunnelma on tyylikäs ja ehjä visuaalisia yksityiskohtia ja musiikkivalintoja myöten.
”Sinebrychoff - Vaeltajassa” vastakkainasettelu toimii hienosti. Elokuvassa on mietitty huolella, miten konkreettisesti tehdään ”märkää ja kylmää” ja miten karu yksin vaeltaminen Lapissa muuttuu palaksi ”kuivaa ja lämmintä” kaupunkia parhaiden ystävien seurassa -  huumoria unohtamatta. 
 ”Tikkurilan sävylupaus” on hauska ja idearikas mainoselokuva, johon on tuotu hienoja visuaalisia kuvamaailmoja. Tarina on kerronnallisesti mielenkiintoinen, jota filmin rohkea musiikkivalinta tukee. Vahvaa ja toiminnallista Tikkurilan brändimainontaa. 
 
Yhteiskunnallinen- ja kulttuurisarjassa palkittiin mainoselokuva Makeup Tutorial, ”Osto & myynti” (Plan International, hasan&partners, hasan motion/No-Office).  Makeup Tutorial on riipaisevan karu elokuva rankasta kansainvälisestä ongelmasta.  Elokuvan ääreen on pakko pysähtyä - tuntea ja välittää -  jolloin viesti on varmasti mennyt perille. 
 
Internet-sarjassa Kultaa sai Koskenkorva Vodka – ”Vodka from a village“  (Altia/Koskenkorva Vodka, Bob the Robot, Bob the Robot Pictures), hopeaa “Crushing Flammable stuff with Hydraulic press” (LähiTapiola Palvelut, hasan&partners, hasan motion) ja pronssia ”Everybody dies, but not everybody lives” (Neste, TBWA\Helsinki, Cocoa Mediaproductions). 
 
”Vodka from a Village” – mainoselokuva oli sarjansa helmi. Se on kuvattu upeasti kokonaan oikeassa lokaatiossaan  ja tuote on tuotu kauniisti esille. Mainoselokuva kokonaisuudessaan kiteyttää jotain olennaista suomalaisesta luonteesta ja kansankunnan perinnemaisemasta. 
”Crushing Flammable stuff with Hydraulic press” elokuvassa on osattu ottaa YouTube- ilmiö hyvin haltuun ja popularisoida mainostajan viesti. ”Everybody dies, but not everybody lives” -  on rohkeaa ja isoa brändimainontaa.
Koukuttava ja ajatuksia herättävä elokuva. 
 
Efektisarjan palkinnon voitti “Feel The Power of The Northern Lights - Finland” (Visit Finland, SEK, Piñata). 
Elokuvan tekninen ja visuaalinen toteutus tukevat juuri sitä tunnelmaa, mitä mainostaja on lähtenyt myymään. Vahvan tyylin elokuva.
 
Kilpailun tuomaristoon kuuluivat Risto Nikkilä pj., Partner & Producer, Otto Tuotanto; Lauri Laukkanen, Film & Advertising Director; Frej Karlson, Producer, Teko Film; Linda Jakobsson, Creative, 358; Anssi Järvinen, Partner & Creative Director, Superson; Toni Tiusanen, luova johtaja, Bob the Robot; Sanna Wester, toimitusjohtaja, Screenforce Finland; Anu Koskinen, Marketing Manager, Tjäreborg ja Saija Moisio, markkinointijohtaja, Arla. Efektisarjan tuomaristossa olivat Jouko Manninen, Senior Digital Artist, Whitepoint; Sami Haartemo, VFX Artist & Editor, James Post sekä Henri Tani, Director & Motion Artist, Piñata.
 
Tuomariston kommentteja: ”oli erittäin positiivista, että kilpailuun kokonaisuudessaan ilmoitetaan vuosi vuodelta enemmän filmejä. Internet-sarjaa oli ilo katsella, koska ilmoitettuihin töihin oli selkeästi satsattu taiteellisia ja taloudellisia resursseja. Tuomaristo päättikin yksimielisesti jakaa sarjassa yhden palkinnon sijaan kolme palkintoa. 
 
Tuomaristo totesi myös, että kokonaisuutena kilpailutöissä oli pieteetillä tehtyä laadukasta, tinkimätöntä ja hyvää kerrontaa. Tuomaristo painotti arvioinnissaan mainoselokuvien tarinan toimivuutta, mutta myös viestien perillemenoa. Kuvan ja äänen saumattomalla yhteistyöllä sekä musiikin valinnoilla on suuri merkitys mainoksesta katsojalle jäävään tunnetilaan. Jokainen nähty sekunti on tärkeä.
 
Kilpailun yhteiskunnallinen- ja kulttuurisarja herätti vilkasta keskustelua ja tuomaristo oli yksimielinen siitä, että sarjan mainoksissa oli poikkeuksetta onnistuttu koskettamaan katsojaa. Yhteiskunnalliset mainokset olivat keskenään hyvin erilaisia ja tuomaristo painotti valinnoissaan sitä, miten paikoin vaikeidenkin aiheiden viestit saatiin kotiutettua.
 
Efektisarjaan ilmoitetut mainokset olivat tuomariston mielestä kaikin tavoin kansainvälistä tasoa, eikä kotimaisella jälkituotannolla ole enää minkäänlaisia laadullisia haasteita pärjätä kansainvälisessä kilpailussa. 
 
Erityistä huomiota tuomaristo kiinnitti vähittäistavarakauppojen televisiomainontaan, joka on kehittynyt vuosi vuodelta ja on tällä hetkellä kaukana perinteisestä tarjousmainonnasta. Tuomaristo piti erittäin positiivisena kehitystä, jossa lukuisat suuret mainostajat ovat satsanneet pitkäjänteiseen ja kerronnalliseen brändimainontaan televisiossa”.
 
 
 
VOITTO  2016 GRAND PRIX
AKU ANKKA – ANKAN JA POJAN TARINA
MAINOSTAJA: SANOMA MEDIA FINLAND OY/AKU     ANKKA
liiketoimintajohtaja: Sinikka Alanne 
Consumer Branding Manager: Minna Jaakola päätoimittaja: Aki Hyyppä 
toimituspäällikkö: Viia Viitanen
MAINOSTOIMISTO:  BOB THE ROBOT
Copywriter: Jan Sederlöf & Erol Tekkanat
Art Director: Jannis Mavrostomos
luova johtaja: Jannis Mavrostomos
tuottaja: Heidi Nieminen
asiakkuusjohtaja: Anna Holtari
TUOTANTOYHTIÖ: PABLO FILMS
tuottaja: Henri Ollinkari
ohjaaja: Juho Konstig,kuvaaja: Tuomas Järvelä
leikkaaja: Mikko Huupponen,äänisuunnittelu & musiikki: Totte Rautiainen, jälkituotanto: Fake Productions
 
 
VOITTO  2016 KULTA
VELJEKSET
MAINOSTAJA: SANOMA DIGITAL FINLAND/OIKOTIE
markkinointipäällikkö: Elina Bono
liiketoimintajohtaja: Marja-Leena Tuomola
johtaja: Joonas Pihlaja
maajohtaja: Mikko Ristimäki SVP
marketing: Heini Häyrinen
planner: Suvi Airaksinen,planner: Emma Kola
MAINOSTOIMISTO: INTOHIMOTOIMISTO CASSIUS
Copywriter: Erkko Mannila, Antti Tuominen
Art Director: Hermanni Kanerva & Tuukka Tujula asiakkuusjohtaja: Teppo Juuvinmaa
projektijohtaja: Maija Nikkonen-Hiili
TUOTANTOYHTIÖ: OTTO TUOTANTO OY
tuottaja: Ari Laitinen
ohjaaja: Anssi Määttä,kuvaaja: Kjell Lagerroos
leikkaaja: Mikko Savinainen,musiikki: Seija Simola:     ”Kun aika on”,jälkituotanto: Post Control Helsinki
 
 
VOITTO  2016 HOPEA
SINEBRYCHOFF – VAELTAJA
MAINOSTAJA: SINEBRYCHOFF
markkinointijohtaja: Kirsi Räikkönen markkinointipäällikkö: Johan Jakobsson
Senior Brand Manager: Pekka Martikainen
Senior Brand Manager: Juhani Jalkanen
MAINOSTOIMISTO: TBWA\HELSINKI
Copywriter: Juuso Kalliala
Art Director: Miika Kumpulainen 
asiakkuusjohtaja: Henri Valtere
projektipäällikkö: Anni Mielityinen
Junior AD: Tuomo Killström
TUOTANTOYHTIÖ: MJÖLK OY
tuottaja: Yrjö Nieminen ja Imppu Tiirikainen
ohjaaja: Jalmari Helander, kuvaaja: Kjell Lagerroos, leikkaaja: Ilkka Hesse / James Post, Äänisuunnittelu: Tube Seppänen/Humina, Musiikki: Juri Seppä / Humina, jälkituotanto: James Post, Efektit: Troll VFX
 
VOITTO  2016 PRONSSI
TIKKURILA - SÄVYLUPAUS
MAINOSTAJA: TIKKURILA OYJ
Senior Vice President
SBU Finland: Arto Lehtinen
markkinointijohtaja: Kaarle Luukkainen markkinointipäällikkö: Sari Kallio
markkinointivastaava: Terhi Bothas
Design Manager: Marika Raike
Digital marketing specialist: Nina Kaijasilta
MAINOSTOIMISTO: TBWA\HELSINKI
Copywriter: Juuso Kalliala
Art Director: Miika Kumpulainen
Client Service Director: Juha-Matti Raunio projektipäällikkö: Anni Mielityinen
Production AD: Timo Klemola
TUOTANTOYHTIÖ: GRILLIFILMS OY
tuottaja: Hanna Tuovio
ohjaaja: Olli Rönkä, kuvaaja: Daniel Lindholm 
leikkaaja: Timo Halonen, äänisuunnittelu: Timo Anttila / Humina,musiikki: Universal Music / B4C 25/1 Una Furtiva Lagrima, jälkituotanto: Talvi Digital / Grade One casting: Roolituspalvelu
 
VOITTO 2016 YHTEISKUNNALLINEN- JA KULTTUURISARJA
MAKEUP TUTORIAL, OSTO & MYYNTI
MAINOSTAJA: PLAN INTERNATIONAL
markkinoinnin ja varainhankinnan päällikkö: Outi Ruuskanen
markkinointijohtaja: Kirsi Mettälä
MAINOSTOIMISTO HASAN&PARTNERS
Copywriter: Anu Niemonen
Art Director: Bruno Leo Ribeiro
Creative Director: Tobias Wacker
Senior Creative: Anu Niemonen
Executive Creative Director: Eka Ruola, Projektipäällikkö:  Pia Fri
TUOTANTOYHTIÖ: HASAN MOTION & NO-OFFICE
tuottaja: Johanna Tarvainen
vastaava tuottaja: Niklas Harju, Online edit: Jukka Honkanen, jälkituotanto: Jukka Honkanen / hasan motion, Agency producer: Johanna Tarvainen,
No-Office, apulaisohjaaja: Juha Ilmari Laine
Edit: Hannu Aukia ja Juha Ilmari Laine, ääni: Juha Ilmari Laine, kuvaus: Hannu Aukia, linjatuotanto: Miska Kajanus, Makeup: Juli Tang, Värimäärittely: Hannu Aukia
 
 
VOITTO 2016 INTERNET KULTA
KOSKENKORVA VODKA – VODKA FROM A VILLAGE
MAINOSTAJA: ALTIA OYJ / KOSKENKORVA VODKA
Category Brand Manager: Suvi Reinikkala
Category Director: Kirsi Puntila
MAINOSTOIMISTO: BOB THE ROBOT
yhteyshenkilö: Nina Miettinen
Copywriter: Toni Tiusanen, Kari Eilola
Art Director: Lasse Kangasmaa
Creative Director 
Storywriter: Toni Tiusanen
Account Director: Maija Silamo
Producer: Nina Miettinen
TUOTANTOYHTIÖ: BOB THE ROBOT PICTURES
tuottaja: Olli Korpiala, ohjaaja: Jaakko Itäaho
kuvaaja: Mika Orasmaa, leikkaaja: Julius Greis jälkituotanto: VFX Post Control
 
 
VOITTO 2016 INTERNET HOPEA
CRUSHING FLAMMABLE STUFF
WITH HYDRAULIC PRESS
MAINOSTAJA: LÄHITAPIOLA PALVELUT OY
suunnittelupäällikkö: Marko Pöntinen
Planning Director: Kirsi Juusti
Business Director: Sari Seppi-Laitinen
MAINOSTOIMISTO:   HASAN&PARTNERS
Copywriter: Juha Nikkilä
Art Director: Riku Eteläkoski
Account Manager: Olessia Kozlova
Account Director: Gustaf From
Creative Director: Mikael Nemeschansky
AD assistant: Elli Tervo
TUOTANTOYHTIÖ: HASAN MOTION
tuottaja: Niklas Harju
Director & Editor: Ville Lahti,Production Assistant: Jacob Gardner, Grade: Mika Onnela, Sound: Karo Boman / Silencio, Post Production: James Post
SFX: Konsta Mannerheimo, Stunt Coordinator: Juha Pursiainen
 
 
VOITTO 2016 INTERNET PRONSSI
EVERYBODY DIES,
BUT NOT EVERYBODY LIVES
MAINOSTAJA: NESTE OYJ
markkinointijohtaja: Sirpa Tuomi
viestintä- ja brändimarkkinointijohtaja: Osmo Kammonen
viestintäjohtaja: Kaisa Lipponen
markkinointisuunnittelija: Elina Lammintausta
markkinointipäällikkö: Paula Isopahkala
MAINOSTOIMISTO:  TBWA\HELSINKI
Copywriter: Steve Brown
Art Director: Pia Grekula
Business Director: Iikka Maunumaa
Creative Content Strategist: Janni Widerholm
Project Director: Milja Hakala
Community Manager: Markus Malmberg
TUOTANTOYHTIÖ: COCOA MEDIAPRODUCTIONS
tuottaja: Kimmo Manninen, ohjaaja: Taito Kawata, kuvaaja: Johan Wasicki, äänisuunnittelu: Markku Mäkelä, jälkituotanto: Cocoa mediaproductions
 
VOITTO 2016 EFEKTISARJA FEEL THE POWER OF THE NORTHERN LIGHTS - FINLAND
MAINOSTAJA: VISIT FINLAND OY
markkinointijohtaja: Mervi Holmen, kampanjasuunnittelija: Minna Myyrinmaa
MAINOSTOIMISTO: OY SEK AB
Copywriter: Sami Korjus
Art Director: Robin Falck
asiakkuusjohtaja: Mira Vierto
tuottaja: Tarja Koskela
graafinen suunnittelija: Atso Wilen
Digital Strategist: Sami Lanu
luova johtaja: Lars Busekist
Mediatoimisto Voitto Oy 
TUOTANTOYHTIÖ: PIÑATA
tuottaja: Miia Länsimäki, ohjaaja: Tuomas Korpi / Piñata, kuvaaja: leikkaaja: Piñata, äänisuunnittelu: Marko Nyberg / El Camino, Musiikki: Marko Nyberg / El Camino, jälkituotanto: Piñata visuaalinen suunnittelija: Tuomas Korpi, animaattori: Mikko Vormala & Valtteri Heinonen, loppuviimeistely: Mika Rantala
 
 
VOITTO 2016 YLEISÖÄÄNESTYKSEN VOITTAJA 
AKU ANKKA – ANKAN JA POJAN TARINA
MAINOSTAJA: SANOMA MEDIA FINLAND OY/AKU     ANKKA
liiketoimintajohtaja: Sinikka Alanne
Consumer Branding Manager: Minna Jaakola
päätoimittaja: Aki Hyyppä
toimituspäällikkö: Viia Viitanen
MAINOSTOIMISTO:  BOB THE ROBOT
Copywriter: Jan Sederlöf & Erol Tekkanat
Art Director: Jannis Mavrostomos
luova johtaja: Jannis Mavrostomos
tuottaja: Heidi Nieminen
asiakkuusjohtaja: Anna Holtari
TUOTANTOYHTIÖ: PABLO FILMS
tuottaja: Henri Ollinkari, ohjaaja: Juho Konstig
kuvaaja: Tuomas Järvelä, leikkaaja: Mikko Huupponen
äänisuunnittelu & musiikki:
Totte Rautiainen, jälkituotanto: Fake Productions
 
 
VOITTO 2016 VUODEN MAINOSTAJA
KOTIPIZZA OYJ
 
VOITTO 2016 VUODEN TUOTANTOYHTIÖ
OTTO TUOTANTO OY
 
 
KUNNIAKIRJAT 
 
MARKO NYBERG pitkäjänteisestä työstä suomalaisen mainosmusiikin nostamiseksi kansainväliselle tasolle.
 
ANIMA BOUTIQUE Oy laadukkaasti toteutetuista animaatioista mainoselokuvissa.
 
B-SMOKERY Oy rohkeudesta ja uskosta oivaltaviin mainoselokuviin.
 
VUODEN OHJAAJA 2016
VIVI FRIEDMAN -MUISTOPALKINTO 
 
Teemu Niukkanen
 
Kilpailun voittajamainokset ovat katsottavissa sivustolla www.voittokilpailu.fi
 
 
Lisätietoja: 
Stiina Laakso, toiminnanjohtaja
Suomen audiovisuaalisen alan tuottajat - SATU ry
+358405441690
 
©Voitto on Suomen audiovisuaalisen alan tuottajat – SATU ry järjestämä mainoselokuviin erikoistunut kilpailu. Kilpailun tavaramerkin omistavat SATU ry, Mainostajien Liitto ja MARK Suomen Markkinointiliitto r.y. Kilpailua on järjestetty vuodesta 1995 lähtien. Kilpailun pääyhteistyökumppanina on Screenforce Finland.
 
 
TAKAISIN YLÖS